Albert Heijn laat ultimatum aflopen

Gepubliceerd op 13 maart 2013

Vannacht om middernacht heeft Albert Heijn het ultimatum dat de Vakbond van Distributiewerkers had gesteld zonder tegenbericht laten verlopen. De distributiewerkers hebben tientallen keren met de AH-leiding onderhandeld. De leiding houdt vast aan koopkrachtdaling en biedt geen enkele oplossing voor de hoge werkdruk en de carrousel van onzekerheid. Nu is de maat vol. Vanaf nu kunnen er acties en stakingen plaatsvinden.

Die acties zullen onaangekondigd en verrassend zijn. Ze kunnen op ieder moment van de dag starten, eindigen en weer starten. Ron Meyer van FNV Bondgenoten: “Zodat de hoge heren van AH zelf eens ervaren hoe onzekerheid voelt.”

Een maand geleden kapte het AH-management de onderhandelingen met de vakbonden af. Er kwam een eindbod op tafel te liggen: koopkrachtdaling én geen enkele oplossing voor de carrousel van onzekerheid. Meer dan de helft van het personeel heeft een uitzendcontract. Velen al jarenlang. Een jaar werken, een half jaar eruit en dan weer terugkeren voor het laagste loon. Het aantal uitzendkrachten steeg in 15 jaar van 20 naar 50%: sluipenderwijs wordt de vaste baan afgeschaft. Evenmin had de AH-top een oplossing voor de extreme werkdruk. De Vakbond van Distributiewerkers gaf het management een maand de tijd om weer aan tafel te komen, maar er gebeurde niets.

“Laat AH weer Albert Heijn zijn”
“De oude Albert Heijn voelde zich meer betrokken bij zijn klanten en zijn medewerkers dan bij de beurskoersen. Het huidige AH-management denkt helaas anders. Lage lonen en grote onzekerheid op de werkvloer, en stijgende beurskoersen, korte termijnwinsten en hoge bonussen aan de top. Het AH-management loopt voorop in de veramerikanisering van mooie oer-Hollandse bedrijven. De distributiewerkers willen hun bedrijf terug. En ik geloof dat de oude Albert aan hun kant zou staan”, aldus Meyer.

Trots op het werk en het bedrijf
“Wij zijn trots op het werk en het merk Albert Heijn. We kunnen het niet langer aanzien hoe het huidige management ons mooie bedrijf laat ontsporen. Mijn oudere collega’s hebben de oude heer Heijn nog op z’n scootmobiel door het distributiecentrum zien rijden. Hij had niks met krijtstreep-managers en hun snelle geld. De oude heer Heijn had respect voor de werkvloer, hij zou aan ónze kant staan,” aldus distributiewerker David Tibosch.

Unieke TV-spot
De distributiewerkers lanceerden een unieke tv-spot. Daarin onthullen ze een standbeeld voor de oude Albert en roepen ze samen met Ton Heerts, voorzitter FNV in Beweging, de AH-leiding op om het gedachtegoed van Albert Heijn in ere te herstellen. Kwaliteit, zekerheid en respect voor de mensen die ervoor zorgen dat de schappen van de supermarkten vol zijn.
De tv-spot werd uitgezonden in het STER-blok voor het NOS-journaal van 20.00 uur en is hier te zien.

FNV Bondgenoten, de Vakbond van Distributiewerkers, helpt werkers voor hun belangen op te komen. FNV Bondgenoten wil Gewoon Goed Werk. Werk met genoeg zekerheid, respect en groei voor iedereen.