Staking AH breidt uit: de schappen raken leeg

Gepubliceerd op 18 maart 2013

De staking van de distributiewerkers van Albert Heijn breidt uit. Vandaag leggen tussen de 600 en 700 distributiewerkers het werk neer. Daarbij zijn ook vele uitzendkrachten. In vijf van de zes DC’s van Albert Hejin wordt nu gestaakt. En dat begint in de winkels zichtbaar te worden: de schappen raken leeg en zullen de komende dagen alleen maar leger worden.

De distributiewerkers strijden voor meer zekerheid. Meer dan de helft van alle werkers in de distributiecentra van Albert Heijn is uitzendkracht of tijdelijke kracht. In 15 jaar tijd steeg het aantal onzekere contracten van 20% naar meer dan 50%. Wegwerppersoneel dat voortdurend wordt opgejaagd met steeds hogere productietargets en na een jaar wordt weggestuurd. Om een paar maanden later terug te mogen keren tegen het laagste loon. Die carrousel van onzekerheid zorgt er voor dat straks niemand meer een vaste baan heeft.

Het cao-akkoord dat AH vorige week met andere bonden sloot, biedt geen zekerheid, alleen maar een verslechtering van de koopkracht. “Daarom gaan de acties ook door, “ zegt campagneleider Ron Meyer. “Dat er zoveel uitzendkrachten meestaken, geeft wel aan hoe nijpend de situatie is.”

Vakkenvullers als stakingbrekers
Albert Heijn gaat zelfs zover dat het vakkenvullers als stakingbrekers inzet. Het bedrijf ronselt met een brief vakkenvullers om het werk in de DC’s over te nemen. “De vraag is of het legaal is. En daarnaast is het niet alleen een totaal gebrek aan respect voor ons vakmanschap”, zegt Dennis de Wit, distributiewerker in Pijnacker. “Maar het is ook nog gevaarlijk. Als je niet goed op de hoogte bent van wat er allemaal in een DC gebeurt, lig je zo onder een heftruck.”



Leeg schap? Deel het via social media!
De komende dagen gaan de acties onverminderd door. De distributiewerkers willen de klanten van Albert Heijn om steun vragen. Ze bezoeken daarom onder andere winkels. Ook kunnen klanten hun steun betuigen door foto’s van lege AH-schappen te maken en die te delen op twitter en/of facebook. Je maakt dan meteen kans op een van de drie laatste ‘volle’ boodschappenwagens! Klik hier voor meer informatie.