Domino-effect: Acties AH breiden uit

Gepubliceerd op 15 maart 2013

Na de ochtendploegen van Albert Heijn-distributiecentra in Zaandam en Tilburg en de uitzendkrachten van DC Zwolle, heeft nu de ook de dagploeg van DC Pijnacker het werk neergelegd. “Het domino-effect treedt nu in werking”, zegt Ron Meyer, campagneleider FNV Bondgenoten, Vakbond van Distributiewerkers. “Dit is de reactie van de werkers op de houding van AH. Ze zijn boos en lopen naar buiten.”

Onzeker werk
De dsitributiewerkers van Albert Heijn (AH) strijden sinds woensdagnacht voor meer zekerheid, een loonsverhoging en gezonde werkdruk. Meer dan de helft van het personeel in de distributiecentra van AH heeft een uitzendcontract. Velen al jarenlang. Een jaar werken, een half jaar eruit en dan weer terugkeren voor het laagste loon. Het aantal uitzendkrachten steeg in 15 jaar van 20 naar 50 procent. Er is niet alleen onzekerheid voor die uitzendkrachten, ook de vaste krachten voelen de druk van de carrousel van onzekerheid: sluipenderwijs wordt de vaste baan binnen de distributiecentra afgeschaft.

Brede steun

De distributiewerkers van AH krijgen de steun van hun collega’s bij Jumbo. Die laten in een verklaring weten dat zij vierkant achter hen te staan: “Wij herkennen ons in de problemen die er allemaal spelen in distributieland. Hoge werkdruk, veel onzekerheid, enorme toename van het aantal flexwerkers, ongelijke lonen voor hetzelfde werk. Ook dit soort zaken spelen nu bij Jumbo. […] Wij, distributiewerkers van Jumbo, staan schouder aan schouder en spreken onze solidariteit uit naar de collega’s van AH. We hebben een gezamenlijk doel: een goede cao voor alle distributiewerkers!” Daarnaast spreken ook werkers van Ahold-bedrijven in de Verenigde Staten hun steun uit voor hun Nederlandse collega’s.

Unieke TV-spot
De distributiewerkers lanceerden dinsdagavond een unieke tv-spot. Daarin onthullen ze een standbeeld voor de oude Albert en roepen ze samen met Ton Heerts, voorzitter FNV in Beweging, de AH-leiding op om het gedachtegoed van Albert Heijn in ere te herstellen. Kwaliteit, zekerheid en respect voor de mensen die ervoor zorgen dat de schappen van de supermarkten vol zijn.  De tv-spot werd al tweemaal uitgezonden en zal ook vanavond in het STER-blok voor het NOS-journaal van 20.00 uur te zien zijn.