5 maart was een drukke en belangrijke dag voor de Distributiewerkers; het was de Dag van de distributiewerkers, het witboek over Distributiecentra in Nederland werd gepresenteerd, er werd een Ultimatum aan Albert Heijn gesteld en er is een standbeeld van Albert Heijn jr opgericht.
Check hier alle foto’s van de dag.
‘Opdat wij nooit vergeten met wie wij werken’
Distributiewerkers plaatsen standbeeld van hun Albert Heijn
Vandaag kreeg Albert Heijn jr. als eerbetoon van zijn distributiewerkers een standbeeld geplaatst bij het hoofdkantoor van AH in Zaandam. De actie was de afsluiting van de Dag van de Distributiewerkers: de dag waarop distributiewerkers uit het hele land, uit verschillende bedrijven, zich verenigen.
“Ik voel mij meer betrokken bij de belangen van de huisvrouw dan bij mannen die alleen maar bezig zijn met beurskoersen en eindeloze reeksen overnames.” zei Albert Heijn jr.. Hij beschouwde zijn klanten en werknemers als zijn ware kapitaal. Als geheugensteun en eerbetoon liet Albert Heijn jr. daarom bij de ingang van het hoofdkantoor in Zaandam een standbeeld plaatsen van ‘Beppie’, de Nederlandse huisvrouw; zíjn klant. Op de sokkel de inspiratietekst: Opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken. Naast dit beeld is nu het standbeeld van Albert Heijn jr. door de distributiewerkers geplaatst, met de kreet ‘Opdat wij niet vergeten met wie wij werken’ als inspiratie voor de huidige top bij AH. Theo Appelman, distributiewerker Albert Heijn: “Ik kan mij nog herinneren dat Albert Heijn jr. langs kwam op het DC. Die man had hart voor z’n personeel. Dat is bij het huidige management wel anders.”
Ton Heerts, voorzitter van FNV in Beweging: “Van het sociale beleid van de oude Heijn-familie is weinig meer over. Meer dan de helft van alle werkers in de distributiecentra van Albert Heijn is uitzendkracht of tijdelijke kracht. Wegwerppersoneel dat voortdurend wordt opgejaagd met steeds hogere productietargets en na een jaar wordt weggestuurd. Om een paar maanden later terug te mogen keren tegen het instaploon. Dat moet anders. Er moet meer zekerheid komen voor de werkers. Gewoon goed werk, dat we desnoods met acties afdwingen.”
Ultimatum AH
De distributiewerkers zijn er klaar mee. Ze willen het tij keren. Met 100 man sterk trokken zij vanmiddag in een mars naar het Hoofdkantoor bij Albert Heijn in Zaandam. De collega’s van de Jumbo waren ook aanwezig. “Het onzekere werk, de Amerikaanse cultuur van kostenreductie, het zijn dingen waar we allemaal mee te maken hebben,” zegt Marcel Spenkelink, distributiewerker bij Jumbo. “Als we daar wat aan willen veranderen, moeten we schouder aan schouder strijden.”
Bij zowel Albert Heijn (AH) als bij Jumbo moeten nieuwe arbeidsvoorwaarden worden afgesproken voor de distributiewerkers. De onderhandelingen bij AH liepen vorige maand vast, omdat AH met een eindbod verder praten onmogelijk maakte. Daarom zijn de distributiewerkers van AH en Jumbo vandaag gezamenlijk naar het hoofdkantoor van de grootgrutter in Zaandam gegaan, om daar een ultimatum te overhandigen. Het ultimatum dat de Vakbond van Distributiewerkers aan Albert Heijn stelt, loopt af in de nacht van 13 op 14 maart om middernacht af. Is Albert Heijn dan nog niet op de eisen van de bond ingegaan, dan volgen acties.
Witboek: over de uitverkoop van oer-Hollandse waarden bij Jumbo en Albert Heijn
Wie aan de supermarkt denkt, denkt aan die leuke tv-commercials met die attente Jumbo-collega’s, die vrolijke filiaalchef van Albert Heijn en hun blije klanten. Maar achter die feestelijke façade gaat een realiteit schuil die aanzienlijk minder vrolijk is. Een wereld van onzekerheid, constante druk op lonen en stijging van de werkdruk. Albert Heijn en Jumbo lopen voorop in de veramerikanisering van het Nederlandse bedrijfsleven. Dit witboek toont een schrijnende trend. Bekijk het witboek: download de PDF.