Woensdag 10 juli trokken ruim 60 distributiewerkers van Albert Heijn (allen uitzendkracht via uitzendbureau Otto) met een koe naar het hoofdkantoor van Otto in Utrecht. Ze voelen zich als kuddedieren door Otto behandeld en dat moet afgelopen zijn. De uitzendkrachten willen respect en een menswaardige behandeling: “Wij zijn harde werkers, geen koeien!”
De slogan van Otto is: Otto werkt voor twee. De distributiewerkers troffen echter om half 5 al niemand meer aan op kantoor. Na welgeteld 4 uur wachten kwam de financieel directeur pas langs. Hij beloofde oplossingen binnen dezelfde week. Afgelopen vrijdag, 12 juli, sprak een delegatie van de distributiewerkers met de directie van Otto. Ook grootaandeelhouder en oprichter Frank van Gool was hierbij aanwezig. Dit gesprek leidde tot de bezegeling van een overwinning. Van onmenselijke behandeling naar trotse overwinnaars. Hoeveel uitzendkrachten met een auto van de zaak ken jij ?
De afspraken:
- De regel dat werknemers ontslagen worden na 3 foutjes op duizenden handelingen bestaat niet meer.
- De regel dat werknemers niet langer dan 3 weken vakantie mogen is per direct afgeschaft.
- Otto is er niet op uit om op jeugdloon te concurreren. Zo’n 20% van de mensen is onder de 23 en dat blijft zo.
- Voor de werknemers die op een park wonen is het vanaf nu mogelijk de auto van de baas te gebruiken voor privédoeleinden.
- Werknemers hoeven zich niet meer verplicht via Otto te verzekeren.
- Bewakers van de werkgever kunnen niet meer zomaar de huizen van werknemers doorzoeken. Controle gebeurt alleen periodiek, bij intrek en vertrek, waarbij de werknemers zelf aanwezig is.
- De werknemers die privé wonen kunnen nog steeds komen werken. Er wordt ook een vervoersregeling ingevoerd, waarbij het voorstel van de vakbond van distributiewerkers leidend is.
- Er komt een beloning specialist op kantoor waar werknemers met loonvragen naar toe kunnen.
Een prachtige overwinning door en voor de distributiewerkers. Samen sterk!
Bekijk alle foto’s van de actie op Flickr